"We zoeken naar mensen die anders durven te denken.“

Senior informatieanalist

Naast de gegevensstromen en informatievoorziening bij CZ houdt senior informatieanalist Joris Beek zich vooral bezig met innovatie. 

Een organisatie met een maatschappelijke taak

“Ik heb jarenlang bij een grote consultancyfirma gewerkt. Daar kreeg ik steeds meer managementtaken. Niet bepaald iets wat mij energie geeft. Ik wilde weer met mijn voeten in de klei staan, dingen maken. En dan het liefst bij een organisatie met een maatschappelijke taak. CZ is zo’n organisatie. Bij alles wat we doen, gaat het om onze klanten. Om de vraag  hoe we de beste zorg voor iedereen betaalbaar houden. Ik denk echt dat ik hier bijdraag aan betere zorg.”

Innovatie

“Op mijn visitekaartje staat ‘senior informatieanalist’, maar voor mij persoonlijk is dat maar de halve waarheid. Ongeveer 50% van mijn tijd doe ik de typische werkzaamheden van een informatieanalist: ik analyseer de gegevensstromen en informatievoorziening bij CZ en adviseer hoe veranderingen hierin de organisatie effectiever en efficiënter kunnen maken. De andere helft van mijn tijd ben ik met innovatie bezig.”

Joris

"Het besef dat we moeten vernieuwen, leeft steeds breder."

Joris, Senior informatieanalist

Onder de Motorkap

“CZ heeft 3,6 miljoen klanten. Allemaal mensen die een juist, volledig én persoonlijk antwoord willen op hun vragen. Of ze nu contact opnemen via telefoon, mail, of een ander kanaal. Om dat te bereiken, hebben we niet alleen goede helpdeskmedewerkers nodig. We moeten er ook voor zorgen dat alles om die medewerkers heen zo goed mogelijk is ingericht. In het innovatieprogramma waaraan ik werk, zoeken we naar manieren om dit zo slim mogelijk voor elkaar te krijgen. Het programma heet Onder de Motorkap. We experimenteren, testen nieuwe technieken, bouwen prototypes en adviseren over hoe CZ hiermee aan de slag zou kunnen gaan.”

Een nieuwe gegevensbron

“Een innovatie waar ik trots op ben? We hebben de vergoedingen en voorwaarden van CZ  op zo’n manier opgeslagen dat computers ermee overweg kunnen. Dat maakt het mogelijk om de bron, vanuit ieder denkbaar kanaal, rechtstreeks te bevragen. Vroeger was een klant hiervoor altijd afhankelijk van de kennis van een klantmedewerker, binnenkort kunnen we het goede en persoonlijke antwoord automatisch tevoorschijn toveren op de website of in een chat. Deze nieuwe gegevensbron wordt nu ook al intern gebruikt om onze klantmedewerkers beter te ondersteunen.”

Zelf programmeren

“Toen we met deze innovatie bezig waren, heb ik zelf een prototype voor een chatbot geprogrammeerd. Deze zoekt in een dynamisch opgebouwde dialoog de juiste, persoonlijke vergoedingen en voorwaarden voor je op. Voor zulk programmeerwerk ben ik niet opgeleid en ik deed nooit zoiets in mijn vorige baan, maar ik wist zeker dat ik het kon. In mijn vrije tijd heb ik altijd al geprogrammeerd. Ik vind het mooi dat CZ je de ruimte geeft om je talenten te gebruiken en verder te ontwikkelen.“

De noodzaak van innovatie

“Voor CZ is innoveren pure noodzaak. Als we de zorgkosten in de hand willen houden, moeten we blijven vernieuwen. Dat vraagt wel om een andere mindset. Het profiel van de ‘typische CZ-medewerker’ verandert. We zoeken steeds meer naar mensen die anders durven te denken. En we zoeken naar manieren om mensen meer ruimte te geven om zelfstandig dingen op te pakken, om creatief te zijn. Het besef dat we moeten vernieuwen, leeft steeds breder in de organisatie.”

Gave projecten

“Dit is een mooie tijd om bij CZ te werken. Je krijgt de kans om aan gave projecten te werken en bij te dragen aan een kwalitatief goede en betaalbare gezondheidszorg. Daarnaast is de sfeer top en werken er hier gewoon heel veel leuke mensen.”

Lees ook het hele verhaal van Rob

“Ik houd me met meerdere projecten bezig, maar het belangrijkste project is toch wel ‘de nieuwe digitale werkplek’. Het is de bedoeling dat we van een centrale Citrix-omgeving zoveel mogelijk overgaan naar cloudoplossingen op basis van Microsoft Office 365.

Lees meer