
Hoe is het om je bij onze Data-divisie aan te sluiten? Daar kan Jennifer Bouman je alles over vertellen. Want deze voorheen ‘leukste Business Anaslist van het zuiden’ en inmiddels Product Owner GenAI brengt al jaren een hoop visie, kennis, daadkracht en sfeer in het bot-team. Ze neemt je mee in haar ervaringen als collega bij CZ.
“Voor ik bij CZ begon in 2016, deed ik SharePoint-implementaties. Ik gaf trainingen, hield informatiesessies voor besturen en was veel onderweg. Het sloot absoluut goed aan bij mijn opleiding Organisatiewetenschappen, maar toch miste ik iets. Een simpel voorbeeld: als consultant zie je steeds weer nieuwe gezichten. Nu ik hier het kantoor binnenstap, is het gelijk gezellig omdat ik de vertrouwde snuitjes weer zie.”
‘Past een zorgverzekeraar wel bij mij?’
“Er was dus genoeg reden om me te verdiepen in werken bij CZ. Een grote organisatie biedt veel ontwikkelkansen, daar zocht ik daarom specifiek naar. En het maatschappelijke doel sprak me enorm aan: geld goed besteden zodat er meer naar de de zorg kan. Dus toen de vacature van Business Analist voorbij kwam op mijn feed, dacht ik: dat is inhoudelijk interessant. Al kan ik die functie zelf niet uitspreken, omdat ik een beetje slis … Toch maar solliciteren, vanuit de comfortabele positie ‘ik hoef hier niet weg’. Maar hoe verder ik kwam in de gesprekken, hoe meer gespannen ik werd omdat ik de baan supergraag wilde.”
Switch van Business Analist Data naar Product Owner
“Ik kon meteen aan de bak en het team was enorm gastvrij en behulpzaam. Dit was trouwens de eerste plek waar ik op vrijdagmiddag kroketten met beukmuziek introduceerde. Een ander team dan ik nu zit, waar ik deze traditie overigens wel mee naartoe heb genomen. Want na een tijdje ging het toch knagen. Het project dat ik deed, sloot niet helemaal aan bij mijn ambities. Dus ik ben geswitcht. Ik kreeg van mijn manager de kans om tijdelijk de rol van Product Owner te vervullen, op een belangrijk strategisch traject. Had ik nog nooit gedaan, maar het was vet! Echt top dat deze kansen er binnen de organisatie zijn en ik het vertrouwen kreeg om deze stap te zetten. Ik groeide in de rol van Product Owner en mocht die gelukkig houden.”
Alweer het leukste team van CZ
“Er zullen er meer zijn die het zeggen, maar ik heb het leukste team van heel CZ. Maandag is kantoordag, dan is iedereen er. Maar ook virtueel weten we elkaar te vinden. We spreken elkaar elke ochtend om kwart over negen tijdens de daily, waarin we gelijk even bijkletsen. Ook na werktijd hebben we het gezellig, laatst organiseerde ik bijvoorbeeld een spelletjesmiddag bij mij thuis. Los daarvan is het ook inhoudelijk een fantastisch team. We zijn een keten-team, want we ontwikkelen oplossingen van front tot back, zonder afhankelijk te zijn van andere teams. En als Product Owner sta ik daar middenin. Al ben ik natuurlijk ook bezig met stakeholdermanagement en met strategie, ik kijk alvast naar overmorgen. En dat is wat ik de grote plus vind aan deze functie.”
Selfservicekanaal verantwoord verrijken met AI
“Binnen het GenAI competence center van CZ zijn er drie teams, en ik werk binnen het bot-team met negen collega’s plus een scrum master. Samen verrijken we het selfservicekanaal, een doelstelling van CZ. Op dit moment zijn we bezig met een bot voor de app. Dat begon met een livechatveld dat ons inzicht gaf in wat klanten precies vragen wanneer ze hun vergoeding willen achterhalen. Die vragen analyseerden we om de bot in te richten en tegelijk kregen we daarmee inzicht in de prestaties van ons AI-model, dat inmiddels live is. En natuurlijk blijven we dit doorontwikkelen.”
“In ons klantlab, een ruimte op kantoor waar we klanten ontvangen. Met tests onderzoeken we vervolgens welke vragen er nog leven wanneer klanten een bepaalde opdracht moeten uitvoeren. Die opdrachten hebben vooral te maken met vergoeding en declaraties. Want de hoofdvraag van onze verzekerden is toch meestal: wat krijg ik vergoed? Het is mijn ambitie om hen zo goed mogelijk te informeren over waarom iets wel of niet vergoed wordt. Als wij dit als team efficiënt bereiken, besparen we daarmee kosten waardoor er meer geld naar de zorg kan. Met deze mindset ontwikkelen en een bijdrage aan toegankelijke zorg leveren, dat vind ik zo boeiend aan werken voor CZ.”