Loes, IT Business Analist bij CZ

Vakgebied IT

Fanatiek in alles

Is Loes van den Broek op kantoor, dan bestaat er een kans dat ze aan je bureau verschijnt. Deze ambitieuze Business Analist zoekt de connectie op en houdt haar ogen open en oren gespitst om bij verschillende afdelingen verbetermogelijkheden te spotten. Met slimme oplossingen én sterk teamwork maakt ze vervolgens het verschil voor de organisatie en verzekerden. Bij CZ vond ze gelijkgestemden en kon ze haar honger naar meer inhoud, sparren en uitdaging stillen.

Voordat Loes aan de slag ging bij CZ maakte ze al vlieguren bij een farmaceutische groothandel als een van de weinige businessanalisten. “Daardoor was mijn takenpakket breed en zat ik kort op de bal, maar er was weinig mogelijkheid om te sparren en kennis te delen met gelijkgestemden.” Voor Loes een reden om uit te kijken naar een nieuwe uitdaging. In 2024 solliciteerde ze bij CZ op de functie van Business Analist. Ruim een jaar later concludeert ze dat ze bij CZ gevonden heeft wat ze zocht. “Met collega’s heb ik inhoudelijk sterke gesprekken over oplossingen en analyses. Dat helpt me om verder te komen. Daar ben ik echt heel blij mee.”

Met collega’s heb ik inhoudelijk sterke gesprekken over oplossingen en analyses. Dat helpt me om verder te komen. Daar ben ik echt heel blij mee.

- Loes, IT Business Analist

‘Ik hoef mijn oplossingen niet te verkopen’
Maar wat doet ze precies als Business Analist bij de divisie Klant en Markt? “Ik zie mezelf als een schakel tussen IT en ‘de business’. Ik verbeter processen waar de verzekerde iets aan heeft. Daarnaast let ik ook op een efficiënte en duurzame inrichting van onze systemen.” Aan de hand van uitgebreide analyses bedenkt Loes de best passende IT-oplossing voor het probleem van de business. “De kunst is om op basis van het inzicht dat je hebt in de organisatie en de markt met een oplossing te komen die de initiële uitdaging het beste oplost. Vanuit die brede blik kun je vervolgens weer aan de slag met het verfijnen van de bedachte oplossing.” 

Loes bespreekt mogelijke oplossingen met belanghebbende afdelingen, zodat iedereen de kans krijgt om inzichten te delen én alvast op de hoogte is van mogelijke wijzigingen. “Op die manier krijgen we alle relevante informatie boven water. En creëren we alvast draagkracht voor de mogelijke uitrol van de oplossing”, legt ze uit. Vervolgens is Loes degene die de beste oplossing uitkiest en een toelichting uitwerkt. Daarin geeft ze ook aan wat de impact op de strategische doelstellingen en op diverse stakeholders zal zijn. Dit zet ze door naar het senior management. Doordat er veel verzoeken worden gedaan, moet het management prioriteren. 

Ondanks dat het soms een kwestie is van keuzes maken, ervaart Loes tijdens het prioriteren geen concurrentiestrijd met haar mede-analisten die ook verzoeken indienen. “Ik heb niet het gevoel dat ik mijn oplossing moet verkopen. Ik wil gewoon dat de belangrijkste oplossing wordt gekozen, want ik wil het beste voor CZ. En dat merk ik ook om me heen. Iedereen wil je helpen en de organisatie verder brengen.”

 

Ambitie komt tot zijn recht
Loes wacht niet af tot een probleem zich voordoet, maar is altijd alert op uitdagingen waarvoor ze oplossingen kan bedenken. Daar gaat ze actief naar op zoek: “Werk ik op kantoor, dan probeer ik zo min mogelijk te bellen maar even langs te lopen. Zo kom ik op verschillende afdelingen. Vaak vraag ik dan door over wat er in de breedte speelt. Zo spot ik kansen om een bijdrage te leveren wanneer anderen tegen uitdagingen aanlopen. Ik krijg ook de ruimte om meerdere afdelingen te helpen." 

Zo hielp Loes al met het efficiënter maken van het declaratieproces in de CZ-app en het aanmeldproces voor nieuwe verzekerden. Fanatiek als ze is, is Loes altijd bezig met hoe ze zichzelf kan blijven verbeteren. “Ik volgde al cursussen van CZ over het werken met bepaalde interne systemen, generative AI en storytelling. Momenteel ben ik bezig met een lean-opleiding.” Loes is zeer te spreken over alle mogelijkheden. “Ik kan hier nog heel lang werken, mijn ambitie komt tot zijn recht.”

Van volleybal tot cirkelzaag
Loes bewaart haar fanatisme niet alleen voor haar werk. "Volleybal is mijn passie, mijn hele leven al.” Na een tijdje op een hoger niveau gespeeld te hebben, deed ze een stapje terug. Maar nog steeds is ze onverminderd fanatiek. “Ik mis geen training of wedstrijd.” Naast een druk gezinsleven met twee jonge kinderen weet ze in haar vrije tijd ook ruimte te maken voor nog een hobby: klussen. “Om het half jaar bedenk ik iets nieuws. Ik maak kleine meubels en heb een tuinhuis gebouwd, met dakpannen erop en al. De cirkelzaag die ik voor mijn verjaardag kreeg, komt daarbij goed van pas.” Ook tijdens het klussen benut Loes haar analytische kwaliteiten. “Het uittekenen van zo’n project vind ik het leukst. Kom ik problemen tegen onderweg, dan los ik die op.”  

Het verhaal van Dave

Dave is de kracht achter het nieuwe data lake van CZ. Met dit innovatieve dataplatform kan CZ de service verbeteren, geld besparen en beter omgaan met privacy en veiligheid.

Wil je meer informatie over de vacature of CZ?

Bel of app (graag zelfs!) dan met Janneke van Loon (Recruiter), op telefoonnummer +31657003540 of mail naar

Janneke van Loon